About BDZ EAD

About BDZ EAD
About BDZ EAD

The first railway line on the territory of Bulgaria, linking Ruse and Varna, was launched into operation on 7 November 1866.

According to the Railways Act, passed by the National Assembly on 31 January 1885, the state entirely undertook the building and the operation of the railway network in Bulgaria. Based on this act, the system of the Bulgarian state railways was established.

On 1 August 1888, the first railway line connecting Caribrod-Sofia-Vakarel was opened, entirely designed and built by Bulgarian engineers and architects.

Eminent figures of the socio-political life of Bulgaria at the end of the 19th century such as Todor Kableškov, Ilarion Dragostinov and Zahari Stojanov worked as railwaymen.

At that time one of the places for entertainment on a holiday was the railway station. After leaving the church, men and women, "dressed up as if for a wedding", went to the railway station to stay there for an hour or two, to watch the arrival and departure of the trains. It was a common conviction that every decent citizen ought to come to the station at least once a month, when the weather was nice, to have a bottle of "lemonate" in the buffet where his or her attire was expected to be seen by everybody. These festive visits were discontinued when platform tickets were introduced.

Info

News

Today, 09:40

БДЖ осигурява над 19 000 допълнителни места във влаковете за Великден и Гергьовден

„БДЖ-Пътнически превози” ЕООД ще осигури над 19 000 допълнителни места в съставите на някои влакове, които пътуват по основните направления в страната. Увеличаването на капацитета от седящи места във влаковете се прави с цел да бъде осигурено удобното придвижване на клиентите по време на почивните дни по повод Великден, Денят на труда (1-ви май) и Денят на Храбростта (Гергьовден) поради засиления интерес към пътуване през този период.

09.04.2019

Временно е преустановено движението на влаковете между Стара Загора и Чирпан

От 19:05 ч. е преустановено движението на влаковете в участъка между гарите Стара Загора и Чирпан поради възникнало възпламеняване в машинното отделение на локомотива на бързия влак № 8602 от Бургас за София. След преминаване на композицията през гара Свобода машинистите забелязват дим, който излиза от машинното отделение на локомотива. Локомотивният персонал незабавно предприема необходимите действия по спиране на композицията и отделяне на локомотива от състава на влака.

See more

Useful information BDZ

Railway passes

Railway passes

All rail passes are personal and not transferable. Documents necessary for their award are identity card and a recent...

Превоз на велосипеди

Transportation of bicycles

The transportation of bicycles is permitted in the specialized coach for transportation of bicycles. The passengers...

Contacts

Facebook

Debug: ??x??