БДЖ планира поетапно обновяване на подвижния състав през следващите 15 г.

БДЖ планира поетапно обновяване на подвижния състав през следващите 15 г.

На проведената по-рано днес кръгла маса за обществено обсъждане на тема: Проект "Закупуване на нов подвижен състав за нуждите на БДЖ и инвестициите в националната железопътна инфраструктура" бяха представени възможностите за поетапно обновяване на влаковете през следващите 15 години. На обсъждането присъстваха народни представители от Комисията по транспорт, информационните технологии и съобщенията, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията, управленските екипи на БДЖ и НКЖИ, представителите на синдикалните организации, висшите учебни заведения ВТУ „Тодор Каблешков”, Техническият университет София и УНСС, представители на АИКБ, неправителствени организации и железопътни експерти, изпратили своите предложения.

Министър Росен Желязков приветства инициативата за общественото обсъждане, като отбеляза, че критичните коментари са по-положителни от поздравленията, защото точно те добавят стойност, за да се реализира една добра процедура. В много скоро време се надяваме за положителна тенденция, а не само да говорим за проблеми в БДЖ, допълни той.

Председателят на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ” ЕАД, Григори Григоров, представи приоритетите и възможностите на БДЖ за поетапно обновяване на влаковете през следващите години. На база направения анализ на съществуващото състояние на подвижния ЖП състав и необходимостите за пълното обезпечаване на ГДВ и планираните инвестиции в националната железопътна ифраструктура, предварителният план за осигуряване на нов подвижен състав е разделен на няколко етапа.

След представяне на визията от направените първоначални проучвания, всеки един от участниците в кръглата маса представи своите идеи и предложения, което доведе до създаването на една ползотворна дискусия и обедини участниците около идеята от належащата необходимост за подновяване на подвижния състав на БДЖ.

***

  • Първи етап до 2022 г.: Стартираната интензивна ремонтна програма на дружеството за подемни и капитални ремонти на локомотиви, вагони и мотриси има задачата да осигури ГДВ за следващите 3 години с цел да не се допуска недостиг на мотриси, локомотиви и вагони на дневна база. С ремонта на 46 бр. мотрисните влакове Сименс Дезиро, ще се обезпечи движението на крайградските линии за следващите 12-13 г. В този етап са планирани и средно по 15 капитални ремонта на локомотиви годишно, включващи и технологична модернизация за скорост от 160 км/ч, като в тази връзка в момента се водят интензивни разговори с производителите от Шкода. Извършените ремонти ще осигурят поне 20 г. допълнителен експлоатационен ресурс на локомотивите.
  • Втори етап до 2030 г.: Успоредно с първи етап, на база на направените заключения и получените предложения в рамките на общественото обсъждане, до края на 2019 г. се планира стартиране на нова поръчка за доставка на 10-15 бр. мотриси за средни разстояния, а след това и на 30 до 50 бр. нови, съвременни вагона за 160 км/ч, които да осигурят висок клас услуга за клиентите на компанията. Посоченият подвижен състав ще обезпечи над 4000 места за пътуванията на средни и дълги разстояния с оптимизиран график на движение с цел предоставянето на конкурентна на автомобилния транспорт услуга, както като времепътуване, така и като комфорт. За транснационалните маршрути възможностите са запазване на състави от локомотив с отделни вагони предвид силната вариация и възможността за композиране, съобразно натовареността и необходимостта, или варианти с т.нар "пуш-пул" влакове, като се анализира с колко този тип подвижен състав би оскъпил проекта. Доставката на първата част от новия подвижен състав по първоначални проучвания и с оглед натовареността на световния ЖП пазар се очаква не по-рано от средата на 2023 г. Планираната инвестиция е в размер на повече от 100 млн. евро, разсрочена подходящо в рамките на 7 години, без да затруднява финансовото състояние на дружеството.
  • Трети етап след 2030 г.: В периода се планира подготовка за поетапната подмяна на мотрисите Сименс Дезиро и на вагоните и локомотивите за транснационалните линии, които са достигнали крайния си експлоатационен ресурс.

Съпътстващи проекти:

  • Водят се преговори с Дойче Бан (DB) за закупуването на около 100 бр. вагони, експлоатирани и поддържани от немските железници до края на 2019 г. По първоначални изчисления, необходимата инвестиция ще бъде по-ниска от тази за реновирането и модернизирането на собствените вагони;
  • Проучва се възможността за еврофинансиране при модернизирането на подвижния ЖП състав в следващия програмен период 2021-2027, чрез изпълнение на интегрирани териториални инвестиции (ИТИ), възможност, предвидена в чл.36 от Регламент №1303/2013;
  • В краткосрочен план не се изключва и варианта с наем на локомотиви и мотриси при възникнали проблеми в хода на изпълнение на ремонтната програма;
  • Оптимизиране и пълно натоварване на собствените депа за поддръжка на подвижния състав.

 

За Холдинг БДЖ

Полезно от БДЖ

Препоръки за безопасно поведение

Препоръки за безопасно поведение

Практически препоръки към пътниците при пристигане на гарата и...

Видове документи за пътуване

Видове документи за пътуване

Вижте информация за предлаганите от БДЖ еднопосочни билети, билети за...

Debug: ??x??